Vrouwen in leer. Zeg nou zelf, ziet er echt goed uit. De motor is allang niet meer een mannending. Een op de vijf motorrijders is vrouw. Belgische en Nederlandse rijscholen herkennen de trend van vrouwen die motor willen rijden. Een kwart van alle cursisten is tegenwoordig vrouw. En dat zie je nu ook terug in de kledingrekken van winkels die specifieke motorkleding aanbieden. Je zou zeggen dat motokledingnogal uniseks is. Jassen en broeken, laarzen en handschoenen, allemaal door mannen en vrouwen aan te trekken. Alleen de maatvoering verschilt dan. Eigenlijk zou je motokleding in de mode ook ontworpen willen zien voor alleen het vrouwenlichaam. Dat verschilt nogal van de man. Niet alleen zijn vrouwen gemiddeld kleiner dan mannen, de pasvorm van de motorkleding op de borst ligt bij vrouwen ook anders dan bij de heren.
Lichaamslengte
Bij het passen van een motorpak moeten vooral vrouwen er goed op letten dat de protectoren in de motorpakken zich op de juiste plek bevinden als je eenmaal ‘strak in het pak’ zit. Zitten de protectoren ook maar iets op een andere plek dan gaat de beschermende werking ineens een stuk achteruit. Er zijn tegenwoordig ook al groepen opgericht die ijveren voor nog beter aan vrouwen aangepaste motokleding, zoals de Women Riders World Relay (WRWR).
Borst in de motokleding
Bij jassen komen de vrouwelijke rondingen vooral aan de orde als je gaat voor heel sportieve jassen. Die zitten vaak goed strak en dat kan leiden tot een corset werking. Waardoor je soms zelfs moeilijker gaat ademen. Vrouwen moeten dus aandacht schenken aan de pasvorm van het middelste deel van de jas. Een gemiddelde herenjas is niet handig omdat de borstverhoudingen tussen mannen en vrouwen behoorlijk kunnen verschillen. Goed passen en vergelijken is de enige manier om straks op de motor een jas te hebben waar je vrij in kunt ademen en die toch naadloos op je lichaam zit.
Taille en heupen
Damesjassen tot op de taille passen vrouwen niet alleen beter, ze zien er ook erg goed uit. Heb wel even aandacht voor de rugprotector als je er een paar gaat passen. Voor de esthetiek vinden vrouwen heupprotectoren er niet al te charmant uitzien. Sowieso hebben vrouwelijke motorrijders al bredere heupen dan hun mannelijke tegenhangers. Je kunt ze natuurlijk verwijderen om er zo wat bevalliger uit te zien. Maar daarmee verlies je wel, als je rijdt, een stuk van je beveiliging. Er zijn al wel goede motorbroeken in de handel die rekening houden met de heupbreedte en de, naar mannelijke maatstaven afgemeten, slanke kuiten.
Binnen beenlengte bij motokleding
Als vrouw is je gemiddelde beenlengte zo’n 73 cm; de binnen beenlengte, dan. Stoort de lengte je van de broeken die je aanpast? Een goede motorbroek is ook iets te lang. Alleen zo kun je goed op je machine plaatsnemen. Ga je broeken passen, neem dan ook steeds plaats op de motor. Zittend gedraagt motokleding zich toch weer anders. Een tip voor het passen: trek er ook steeds je geliefde laarzen bij aan. Zo kun je zien of de broek niet boven de schacht uitkomt.