Lifestyle 

Een gezonde slaap – hoe bereik je dat?

Er bestaat geen algemeen antwoord op de vraag hoeveel tijd we nodig hebben om te slapen. De behoefte aan een gezonde slaap is voor iedereen anders, maar de behoefte voor een gemiddelde volwassene ligt tussen de 7 en 8 uur.

Onderzoek heeft aangetoond dat de kwaliteit van de slaap belangrijker is dan de totale duur. Het lijkt erop dat mensen, die meer dan 8 uur slaap nodig hebben, niet goed slapen. In veel gevallen konden specialisten de tijd van het slapen aanzienlijk verminderen door de kwaliteit van de slaap te verhogen. Vooral mensen die om sociale redenen slechts een beperkte tijd kunnen slapen, moeten ervoor zorgen dat de kwaliteit van de rust nog beter wordt. Het gebrek aan kwaliteitsslaap kan niet worden gecompenseerd door een uurtje langer te rusten. Een slechte nachtrust creëert een tekort, dat de volgende nacht kan worden hersteld. Als een persoon de hele nacht wakker blijft, kan hij de volgende dag natuurlijk niet twee keer zo veel slapen, maar kan hij wel de volgende nacht 2 of 3 uur slaap toevoegen. Klik hier voor meer informatie over waarom we slapen.

We moeten er rekening mee houden dat er directe gevolgen zijn aan regelmatig wakker worden. Slaap is samengesteld uit een reeks cycli, elk met zijn eigen taak en doel. De belangrijkste fase van de slaap is de diepe slaapfase (3 en 4) en de REM-slaap (oogbewegingen). Regelmatig wakker worden tijdens deze fasen heeft een slechte invloed op onze slaap. Tijdens de eerste paar uur slaap, de diepe slaapfase, is een ononderbroken slaap noodzakelijk. Het lijkt erop dat ons lichaam dan herstelt van de dagelijkse activiteiten. Maar wees voorzichtig met de stadia van de diepe slaap, we kunnen ook onderbroken worden zonder volledig wakker te worden.

Een kleine verstoring kan een persoon uit de diepe slaap in een minder effectieve slaap brengen, het feit dat de kwaliteit van de slaap sterk zal beïnvloeden. Veel mensen zijn zich hiervan niet bewust en begrijpen niet waarom ze zo slecht hebben geslapen. Ondanks het feit dat het exacte doel van de REM-slaap nog niet helemaal duidelijk is, heeft de wetenschap wel vastgesteld dat een tekort hieraan bepaalde gevolgen voor de gezondheid heeft, vooral mentaal. Dus de onderbreking van deze fasen kan de kwaliteit van onze slaap beïnvloeden.

Op onze website vind je meer informatie over hoe slaap werkt.

Related posts